Jak změnit vlastníka Facebook stránky?

Jedním z prvních tipů zde na webu Jak na socky byl tip s názvem „Opravdu vlastníte svou stránku?“, kde jsem popisovala, že vlastníkem stránky na Facebooku může být pouze Business Manager. Tímto článkem bych chtěla problematiku vlastnictví stránek trochu rozvést.


Vlastník vs. Správce

Ještě jednou, pro jistotu: Vlastníkem stránky může být pouze Business Manager. Ne uživatel, pouze Business Manager, tedy firma.

Pokud stránku spravujete bez Business Manageru, v sekci Nastavení > Role u stránky nebude uveden žádný vlastník, pouze Správci – viz níže:

Pokud stránka vlastníka má, jako stránka na následujícím obrázku, jedná se o Business Manager – je-li tam jméno člověka, znamená to, že vlastníkem je Business Manager pojmenovaný po tomto člověku.

Máte-li tedy stránku ve svém firemním Business Manageru, vlastníkem stránky je vaše firma, a správci stránky jednotliví zaměstnanci, Franta, Jana, Honza atd. – ani Franta, ani Jana, ani Honza ale nejsou vlastníky, jsou pouze správci.


Jak vlastníka stránky změnit?

A teď už se dostáváme k tomu zapeklitějšímu – co když je správcem stránky někdo, kdo jím být nemá?

Pro změnu vlastníka stránky POTŘEBUJETE SOUČINNOST SOUČASNÉHO VLASTNÍKA STRÁNKY.

Pokud víte, kdo má přístup do Business Manageru, který je vlastníkem vaší stránky, požádejte admina tohoto BM, aby stránku z Business Manageru odebral. Předtím se ale ujistěte, že máte správcovský přístup ke stránce – pokud byste vy ve svém BM správcovský přístup ke stránce neměli, mohli byste tím přijít o správcovství stránky!

Stránku z Business Manageru může jeho správce odebrat tímto postupem:

  1. Přejděte na business.facebook.com a případně zvolte firmu, které se to týká,
  2. Klepněte na tlačítko Nastavení firmy, které bývá v levém sloupci, a nebo stačí klepnout na ikonku ozubeného kolečka:

3. V Nastavení firmy pak zvolte Účty > Stránky.

4. U stránky, kterou potřebujete odebrat, pak klepněte v pravém horním rohu na Odebrat.


Tímto se Business Manager tohoto člověka zbaví vlastnictví.

Vy pak ve svém Business Manageru jděte do téhož nastavení: Nastavení firmy > Účty > Stránky a zde klepněte na modré tlačítko Přidat a zvolte Přidat stránku:

Tímto se váš Business Manager stane vlastníkem vaší Facebook stránky.


Proč je důležité mít vlastnictví stránky v pořádku?

Vlastník vaší stránky má úplnou kontrolu nad stránkou. Tzn. může ji přejmenovat, smazat, jakkoliv s ní dále nakládat.

Pouze vlastník stránky může stránku propojit s Instagramem a používat další funkce, jako je například plánování příspěvků na Instagram přes Creator Studio a podobně.

Nehledě na to – z bezpečnostních důvodů prostě opravdu nechcete, aby úplnou kontrolu nad vaší dlouhá léta pracně piplanou stránkou měl někdo cizí (a vy ani nevíte kdo).


Co dělat, pokud nevím, kdo je vlastníkem mé stránky?

A teď se dostáváme k tomu největšímu problému:

Co když nevíte, kdo má přístup do Business Manageru, který vlastní vaši stránku?

Tohle je skutečná prekérka. Pokud pouze vidíte v Rolích stránky, že vlastníkem je Vaše firma CZ a vy přitom používáte Business Manager Vaše firma, nastává většinou dost velký průšvih.

Podpora Facebooku vám v tomto případě totiž moc nepomůže. Řeknou vám jen, že kvůli ochraně osobních údajů vám nemohou říct, kdo je správcem daného Business Manageru, ani jak se jmenuje, ani jaký má e-mail. #vyzkoušenozavás #anejednou

Co tedy můžete zkusit:

  1. zeptejte se všech kolegů, jestli náhodou nemají přístup do Business Manageru.
  2. pokud tvrdí, že ne, nevěřte jim 🙂 a sedněte si s nimi k jejich počítači a sami si ověřte, že do BM skutečně přístup nemají. Mnozí lidé ani netuší, co to je a kde to najdou (opět #vyzkoušenozavás) a tak nakonec třeba zjistíte, že někdo z kolegů Business Manager opravdu má, jen o tom neví.
  3. poptejte se také všech agentur, externistů, dodavatelů, se kterými spolupracujete nebo jste spolupracovali, třeba natrefíte na jackpot.

Pokud žádný z těchto kroků nepomůže, obraťte se na podporu Facebooku. Jak jsem ale zmínila, podpora vám nedokáže říct, kdo přesně Business Manager má. Doporučuji ale zkusit pokládat určité návodné otázky a umět trochu číst mezi řádky – občas vám pracovník na podpoře dá drobná pošťouchnutí tím správným směrem.

Například u jednoho klienta se mě podpora asi 5x zeptala: „Skutečně jste si jisti, že Business Manager nemá nikdo z aktuálních správců stránky? Opravdu? Víte to stoprocentně? Doopravdy jste to kontrolovali? Fakt to nikdo ze zaměstnanců nemá? Jste si vážně jisti?“ a my pak zjistili, že skutečně jedna kolegyně správkyní Business Manageru byla, aniž o tom věděla. U jiného klienta jsem se zase podpory zeptala, jestli byl Business Manager založen z e-mailové adresy s doménou klienta, a nebo nějaké jiné firmy, protože si nejsme jisti, zda BM nemá agentura, a slečna z podpory mi odepsala, že to nemůže říct, ale že se máme určitě zkusit poptat těch agentur – takže mi nepřímo naznačila, že nikdo z firmy tento BM nezakládal.

A pokud ani toto nevyjde, čeká vás nejhorší možnost, kterou je Admin Dispute. Jedná se o proces, kdy musíte Facebooku doložit určité materiály a to, že máte na stránku skutečně právo, a on vám pak přístup buď předá, a nebo taky ne. Co k tomu potřebujete? Raději vám to sem dám přímo screenshotem z diskuze s Facebook podporou:

Jak vidíte, není toho málo, a sama podpora mi napsala, že to může trvat několik měsíců a výsledek také není jistý. Já přímo s Admin Dispute zkušenosti zatím nemám, ale nyní mě tenhle proces s jedním klientem čeká, takže možná časem napíšu update na toto téma. Zatím mi držte palce a hlavně – dávejte si pozor, kdo je vlastníkem vaší Facebook stránky, a dbejte na to, aby odcházející zaměstnanci vždy předali všechny přístupy svým nástupcům!

Další články z kategorie: