• Domů
  • O mně
  • Jak na socky
  • Správa sociálních sítí
  • Kontakt
  • Nav Social Menu

    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn
    • Twitter
    • YouTube
  • DOMŮ
  • O MNĚ
  • Rubriky
  • JAK NA SOCKY
  • SPOLUPRÁCE
  • KONTAKT

KlaPi.cz

Jak se nenechat hacknout

Sociální sítě

28 Bře

Před pár dny jsem se probudila, otevřela Twitter a zjistila, že má oblíbená nizozemská zpěvačka Caro Emerald tweetla zprávu v turečtině, která začínala hakenkreuzem a obsahovala cosi o nacismu. Hned mi došlo, že to asi nepsala ona nebo její tým, ale že jí někdo hacknul twitterový účet. Nebyla totiž první ani poslední, komu se to stalo. Hacknuté účty na sociálních sítích nejsou nic neobvyklého. Jak se tomu tedy vyhnout?

Obětí téhož hacku jako Caro Emerald byla například i Amnesty International nebo argentinský Starbucks – víc o tom najdete v článku na The Verge.

Pro velké a brandové účty je tohle dost velký problém. Mně jakožto člověku, který se na sociálních sítích pohybuje profesionálně, sice okamžitě dojde, že jde o hack, ale BFU (bloody fucking user běžný franta uživatel) to pravděpodobně nepochopí, takže takováhle drobná chybka může dost poškodit renomé značky. Však i chuděře Caro Emerald pak fanoušci v době, kdy už byl tweet dávno smazán, psali pod další zprávy odpovědi „my ale nejsme nácci, Caro :(“

@caroemerald We zijn geen nazi’s, Caro. ?

— Kevin (@TwistedTwiddler) March 15, 2017

Průšvih pro jedince i značky

I pokud používáte sociální sítě jako jednotlivec a ne jako značka, měli byste se ale mít před hacky na pozoru. Nemusí jít zrovna o to, že by vás ostatní mohli začít považovat za nácka, většina hacků je spíš nevinnějšího charakteru.

Hacknutý účet může třeba začít rozesílat spam a snažit se tím nakazit další lidi, může změnit svůj název a smazat všechny followers/followings, ale hlavně to znamená, že má někdo přístup k vašim přístupovým údajům.

Takže jestli nejste poctivec, který by na všechna hesla používal nějaký správce hesel a měl všechna hesla automaticky generovaná jako shluky písmen a číslic (což ruku na srdce, nikdo z nás takový není), znamená to, že ten, kdo vám účet hacknul, by se mohl dostat i k dalším vašim účtům.

Například moje maminka @Makovice_V si nedávno na Twitteru „pořídila“ roztomilou aplikaci jménem Linkis. Tahle appka před každý zveřejněný odkaz vkládala svou vlastní landing page, kde žádala prokliknuvšího se, aby se přihlásil přes Twitter. Aplikace tím pro své tvůrce hezky schraňovala přístupové údaje uživatelů, kteří byli tak naivní, že na to klikli a skutečně se přes Twitter přihlásili.

Ach, můj bože, ten fotošop! https://t.co/uVdLreBXPC
— Makovice Vysypana (@Makovice_V) January 25, 2017

 

Mé kamarádce zase před měsícem někdo ukradl Instagram. Zjistila, že se na účet nemůže přihlásit a že se ani už nejmenuje tak, jak se jmenoval. Když ho nahlásila Instagramu jako hacknutý, musela jim poslat fotku, na níž musel být jasně vidět její obličej a kde musela držet papír s napsaným svým jménem a uživatelským jménem hacklého účtu. V průvodním e-mailu rovnou psali, že pokud na účtu nemá žádnou ze svých fotek, s níž by mohli zaslané foto porovnat, nemohou jí pomoct.

V případě, že by šlo o brandový účet, nebo o nějaký zájmový účet (třeba účet mých koček), nebo pokud prostě jen nemáte v lásce selfíčka a na Instagram žádná nedáváte, znamená to, že máte v případně ukradení účtu smůlu.

Jak se nenechat hacknout?

Tak co, už jsem vás dostatečně vyděsila? Výborně! Bezpečnost účtů totiž není dobré podceňovat :) Pojďme se tedy podívat na to, jak se hacknutí bránit.


1. Dávejte pozor, na co klikáte

Ano, tohle je asi trochu „blbuvzdorná“ rada, ale je to tak. Je to stejné, jako u internet bankingu. Vždycky kontrolujte, na jakém jste webu nebo kam vás odkaz vede. Jestli jste na tom webu prvně a on od vás hned chce přihlášení na Twitter nebo Facebook, i když jste jen klikli na odkaz na článek, radši od toho ruce pryč.


2. Pokud formulář nevypadá jako ten oficiální, nevyplňujte ho

To samé platí o formulářích. Twitter, Facebook, Instagram i Gmail mají dost jasně rozeznatelné přihlašovací formuláře. Pokud přihlašovací formulář nevyskakuje v novém okně, ale je vestavěn přímo do stránky a nevypadá jako ten obvyklý, na který jste zvyklí, nic do něj nezadávejte.


3. Buďte paranoidní :)

Tahle rada může znít úplně pitomě, ale lepší asi v záloze nemám. Hackeři a internetové viry jsou buď více, nebo méně vynalézaví, takže se nedá říct, že phishing bezpečně poznáte podle toho a toho.

Je tedy potřeba si spíš vybudovat určitou podezřívavost a opatrnost, a také zvýšenou vnímavost.

Odkazy, které vás mohou nakazit nějakým fujtajblíkem, mohou mít třeba rádoby šokující titulky, které jsou ale špatně přeložené do češtiny. Mohou napodobovat URL, kterou znáte, ale s malým překlepem.

Zkrátka a dobře, jakmile se vám něco jen trošku nezdá, radši na to neklikejte, nic nevyplňujte, běžte od toho pryč. 

Dobrým rádcem může být třeba strejda Google. Pokud jo stojíte o daný web nebo appku, stačí malinko zagooglit a brzy se dozvíte, jestli je bezpečné ten web používat. Ale ne každý má samozřejmě čas a chuť googlit důvěryhodnost každé webové stránky :)


4. Používejte bezpečná hesla

Vsadím se, že nejsem první, kdo vám to říká :) Ano, taky nejsem stoprocentně poctivá a na některých webech mám stále ještě méně bezpečná hesla, ale na těch nejdůležitějších a nejpoužívanějších už se pokouším hesla neopakovat.

Rozhodně doporučuju používat některý ze správců hesel. Já používám přibližně rok 1Password a jsem s ním maximálně spokojená. Zvlášť pokud jste „socka“ jako já a pracujete tím pádem s hesly a profily klientů nebo třeba své firmy, je fajn být extrémně opatrní. Pokud kvůli vlastní blbosti přijdete o svůj osobní účet, můžete si sice rvát vlasy, ale je to pouze vaše vlastní blbost. Nikdy byste ale neměli ohrozit svým chováním účty klienta nebo své firmy.


5. Používejte dvoufaktorové ověření

Opět, tohle souvisí s předchozím. Pokud máte třeba pod svým facebookovým účtem přístupy ke stránkám klientů, rozhodně byste měli mít zapnuté dvoufaktorové ověření, aby se se stránkami nemohlo nic stát. (btw, jestli jste firma a hledáte někoho na social, tímhle taky poznáte, kdo je zodpovědná socka a kdo ne. Pokud nemá dvoufaktor, asi bych ho radši nezaměstnávala…)

Dvoufaktorové ověření zpravidla znamená, že musíte Facebooku/Twitteru/jakékoli jiné síti dát své telefonní číslo. Taky jsem z toho ze začátku nebyla nadšená, ale je to lepší, než o přístup přijít a snažit se ho získat zpět. Protože to se mnohdy nemusí povést.


To by pro dnešek mohlo stačit. Protože ale chápu, že ne vždycky je člověk opatrný dostatečně a občas prostě nějaký ten odkaz vyhodnotí za bezpečný, i když není (a nebo si třeba řekne Ale né, Pepa se přece na internetu vyzná, ten by mi nikdy neposlal špatnej odkaz!), můžete se těšit na další článek, kde se budu věnovat tomu, co tedy dělat, když jste svůj účet skutečně něčím nepěkným nakazili.

3 Comments

Previous Post: « Venčíme drona
Next Post: Co dělat, když vás hacknou »

Reader Interactions

Comments

  1. LooneyCZ says

    5.7.2017 at 10:44

    Zrovna nedávno manželovi ukradli instagramový účet. Překvapilo mě, že obnovení proběhlo celkem rychle. Jeden den to zjistil, napsal na podporu a poslal fotku s ručně psanými údaji, které po něm vyžadovali. druhý den už byl účet obnovený. Ale ta změna hesla bez potvrzení, to je na IG docela velký fail!

    Odpovědět
    • KlaPi says

      21.7.2017 at 11:47

      Proto určitě doporučuju zapnout si to dvoufaktorové ověření, pak už by se to stát nemělo :)

      Odpovědět

Trackbacks

  1. Co dělat, když vás hacknou? napsal:
    6.4.2017 (09:27)

    […] Minule jsme si probrali, jak se nenechat hacknout (nebo jak nezpůsobit problémy klientovi, pokud spravujete profily pro někoho). Jenomže nikdo […]

    Odpovědět

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Primary Sidebar

O mně

Social media manažerka na volné noze, zvědavá houba na informace, technický nadšenec a milovník gadgetů.
Chcete vědět víc?

Sledujte mě

  • Bloglovin
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Vyhledávání

Archivy

Rubriky

  • 365 (366)
  • Názory (100)
  • Povídky (13)
  • Sociální sítě (6)
  • Zajímavosti (57)
  • Ze života (146)

Štítky

#30do30 #coprávěčtu #cosedotweetunevejde #expediceWales #fotocz #Francie #geek #grammarnazi #hejt #inspirace #kočky #kultura #marketing #muživsženy #móda #nacestách #nowwatching #Praha #produktivita #rekapitulace #skandinávie #skotsko #socky #studyhard #střípky #svatba #vyzkoušenozavás
  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • YouTube
Dneska něco na odlehčení, když už tady všich Dneska něco na odlehčení, když už tady všichni šplháme po zdi z lockdownu. 😁

Tohle je takový můj „pet peeve“. Vadí mi, když lidi špatně vyslovují LinkedIn, vždycky mi z toho úplně nelibostí vstávají chlupy (podobně jako když event manageři říkají [ívnt] 🙉). 

Máte taky nějaký podobný bizarnosti, ze kterých vám slézají nehty? (A máte někdo český termín pro „pet peeve“?)
.
.
.
#socialmedia #socialmediamanager #socialmediamanagement #networking #linkedin #social #proodlehceni #vtip #joeylearnsfrench #socialmediamarketing
📚 #copravectu: MAKE TIME ⏰

Tahle knížka mě fakt hodně zaujala. Dokonce tak, že jsem ji nejdřív koupila jako e-book, přečetla ji a pak si ji objednala ještě v papíru. Je to totiž jedna z těch knížek, ke kterým se prostě chcete vracet a listovat jimi 📖

Autoři Make Time pracovali na produktech od Googlu (Gmail, YouTube apod.) a pak napsali tuhle knihu, jak na produktivitu, soustředění a time management. 🧠

Jejich přístup je ale jiný v tom, že vám nenutí celý svůj postup. Naopak, je to tak trochu „sestav si vlastní systém na míru“. Jejich framework se totiž skládá z postupu HIGHLIGHT ➡️ LASER ➡️ REFLECT, tedy 3 částí produktivity, ke kterým patří ještě 4. sekce ENERGIZE, tedy jak nejlíp pracovat s energií, udržovat svoje tělo a odpočívat, abychom byli co nejproduktivnější.

Každá ze sekcí pak obsahuje různé metody a akční kroky, které můžete otestovat. Jake a JZ vlastně každý den považují za nový sprint, kdy můžete otestovat nové metody a vybrat si z jejich knihy jako z meníčka – „Hmmm, dneska mám chuť třeba na tohle, pojďme to zkusit!“ 💡

Ústředním motivem Make Time je stanovit si každý den svůj Highlight. Highlight není nejdůležitější úkol dne, ale je to vlastně určitá priorita, která vůbec nemusí být pracovní. Mně například nikdy nefungoval přístup zvolit si 3 nejdůležitější úkoly dne. Obvykle mám buď více úkolů se stejnou prioritou, nebo jen hlavní dva kameny, ale zřídkakdy jsem se vešla do těch mnoha lidmi opěvovaných 3 hlavních úkolů. Highlight mi oproti tomu vyhovuje – můžu třeba ráno říct, že dnes je hezky a můj dnešní Highlight bude, že chci jít po práci na dlouhou procházku. Podle toho si pak vyberu z ostatních metod v knize ty akční kroky, abych opravdu všechnu práci stihla zaklapnout dříve a mohla vyrazit ven. A nebo je mým highlightem odevzdat hodně důležitý dokument pro klienta, a tak se na to vrhnu hned od rána a vyberu si ty metody, které mi pomohou se dobře soustředit. 

✏️ Make Time počítá s tím, že každý den je jiný a každý den se vám v produktivním arzenálu může hodit něco jiného, takže vás s tím naučí hezky pracovat. Není to nějaký jednou daný systém, který musíte den za dnem stále dodržovat děj se co děj 🤷🏻‍♀️ Doporučuju! 👍🏻
Shopteťáci, zbystřete! 👀 Máte-li e-shop na Shopteťáci, zbystřete! 👀

Máte-li e-shop na @shoptet.cz, neměla by vaší pozornosti ujít Shoptet Univerzita 👩🏻‍🎓 – špičky v marketingu zde sdružily svoje know-how a připravily články a návody, jak pořádně podpořit váš e-shop, a pro Shopteťáky je Univerzita úplně zdarma! 

Já připojila několik článků o sociálních sítích a jejich strategickém využití 🧠

Shoptet Univerzitu najdete na ➡️ shoptet.cz/shoptet-univerzita/ ⬅️

#jaknasocky #shoptet #eshopari #univerzita #obsahzdarma #shoptetuniverzita #skolim #skoleni #marketing #marketingnasocialnichsitich #vzdelavani #kdeseochytrit #socialnisite #jaknasite #holkyzmarketingu #holkypodnikatelky
Nový Více než kurz je online 🥳🎉 Na www.v Nový Více než kurz je online 🥳🎉

Na www.vicenezkurzy.cz ode dneška najdete kurz 👩🏻‍🎓 Facebook reklama II – Nastavování kampaně, díky kterému se naučíte nastavovat efektivní Facebook kampaně.

Kurz má kolem 60 lekcí 👩🏻‍🏫, které trvají 4,5 hodiny ⏳ a dozvíte se tam všechno o tom, jak pracovat s cílením, jaké účely kampaní Facebook nabízí a k čemu se hodí, podíváme se na zoubek i Facebook Pixelu, vlastním publikům, podobným publikům...

Online kurzy koncipuju tak, aby šly mnohem více do hloubky než moje obvyklá školení – na běžném školení během 4 hodin prosvištíme jak tvorbu kreativy, tak i nastavení celé kampaně a sady reklam, kdežto v online kurzech mám 2 hodiny věnované čistě jen tvorbě reklamy a kampaňovým formátům a teď i další 4,5 hodiny věnované detailnímu nastavování kampaně. A navíc vám videa zůstanou, takže se k nim můžete kdykoliv vrátit 👀

Doufám, že se vám bude kurz líbit! ⭐️

#onlinekurz #jaknasocky #vicenezkurz #vicenezagentura #skoleni #skolim #facebookkampane #reklama #placenareklama #reklamanafacebooku #jaknasite #holkyzmarketingu #podnikani #podnikam #podnikatelka #jsempodnikatelka #jsemskolitelka
Dneska jsme si na @clubhousecesko povídaly s @an_ Dneska jsme si na @clubhousecesko povídaly s @an_martinek a @pavlina_speaks pod hlavičkou @holkyzmarketingu o tom, jak začít mluvit před lidmi. Přidávám pár poznámek, rad a tipů, co tam padly:

🧠 JAK NA TRÉMU?
➡️ dobře se připravte
➡️ natrénujte si přednášku nanečisto před dobrovolníkem, kamarádem apod.
➡️ seznamte se s prostorem, kde budete přednášet, a nebo s nástrojem, přes který budete vysílat
➡️ zjistěte si, ke komu budete mluvit
➡️ nebojte se říct si o pomoc, ať už kouče či mentora.

👩🏻‍🏫 JAK SI PŘEDNÁŠKU PŘIPRAVIT?
🔸připravte si prezentaci a využijte poznámky pro mluvčího
🔸 na začátek řekněte osnovu a kdy budou přestávky
🔸 zapojte interakce s publikem
🔸 vyzývejte k dotazům a připravte si slide s FAQs či „Na co bych se zeptal/a já“ pro případ, že by se lidem nechtělo ptát
🔸 otestujte si techniku a vybavte se redukcemi, kabely a náhradními bateriemi.

💻 JAK ZVLÁDNOUT ONLINE?
▫️ Na začátek se věnujte seznámení účastníků s nástrojem, přes který vysíláte
▫️ seznamte je také s plánem B v případě technických potíží
▫️ ideálně mějte k ruce moderátora, který bude řešit případný tech support
▫️ využijte nástroje k interakci – @slidoapp, možnosti hlasování, zvedání ruky apod.
▫️ v onlinu by každých 7 minut měla proběhnout interakce, jinak lidé neudrží pozornost! ❗️

❌ CO URČITĚ NEDĚLAT 
❎ neshazujte sebe ani přednášku („chystal/a jsem to včera v noci“, „vlastně nevím, proč mě sem pozvali“, „nebudu vás dlouho nudit“
❎ neberte si podpatky jen abyste byly fancy, vemte si něco, v čem vám bude pohodlně
❎ mějte připravenou techniku a vodu, ať nejste na suchu.

🎙 JAK ZAČÍT?
✔️ @holkyzmarketingu dávají možnost přednášet a školit nováčkům, ozvěte se kdyžtak Anet na aneta@holkyzmarketingu.cz
✔️ HzM mají také tabulku s děvčaty, které chtějí vystupovat před lidmi na konferencích apod.
✔️ najděte si mentora/sponzora, který vás bude koučovat a třeba vám nějakou zajímavou možnost dohodí.

#holkyzmarketingu #skoleni #jsemlektor #jsemlektorka #holkypodnikatelky #clubhouse #clubhousecesko #prednaska #prednasime #prednasim #prednasejtejakonatedu
S kocourem už oba vyhlížíme jaro. Jestli na mě něco působí fakt demotivačně, tak je to tohle šedý zimní počasí 😬
.
.
.
#kocour #samaelvonhepčík #tomcat #catsofinstagram #instacat #britishshorthair #britskamodra #britskakocka #demotivace #produktivita #vyhlizimejaro
🎥 Mám nové objevený respekt k YouTuberům. 🎥 Mám nové objevený respekt k YouTuberům.

Často se setkávám s názorem „YouTubeři? Pfffft, to jsou ty děcka, co se akorát natáčí na internet.“ *opovržlivé mávnutí rukou*

Až mi tohle zase někdo řekne, tak se ho zeptám, jestli už někdy zkoušel nějaké video natočit, sestříhat a zveřejnit. Protože ono to vypadá, jak je to strašně easy, ale tam je takových věcí, co se můžou s prominutím pos*at! 🤯 To člověku dojde, až když nějaká videa začne tvořit sám.

✖️ Můžou vám uprostřed natáčení dojít baterky v kameře.
✖️ A když si kameru radši zapojíte do zásuvky, aby to nehrozilo, tak se vám místo toho uprostřed natáčení přehřeje.
✖️ Nebo vám dojdou baterky v mikrofonu a máte tak část videa bez zvuku!
✖️ A nebo jste ten konektor mikrofonu nedomáčkli úplně, takže mikrofon nebyl zapojený.
✖️ Taky se vám může podělat paměťová karta.
✖️ A nebo se soubory podělají při přenosu do počítače.
✖️ A nebo stoprocentně víte, že jste si je někam ukládali, ale zaboha je nemůžete najít.
✖️ Pak vám spadne stříhací program a celý projekt se neuloží.
✖️ A nebo až při stříhání zjistíte, že jste měli omylem rozsvícený i lustr a ten vám po celém videu dělá jezdící proužky.
✖️ Taky můžete zjistit, že jste celou kompozici decánko nezvládli a z hlavy vám roste větev břečťanu.
✖️ Nebo se během natáčení posunulo sluníčko a na obličeji máte najednou od půlky videa proužky od žaluzií.
✖️ A nebo jste prostě měli tak blbý den, že děláte tolik přeřeků, že by video bylo samý střih.
✖️ No a zlatý hřeb večera, to, co se mi stalo dnes – poté, co jsem celý den natáčela, jsem zjistila, že zvuk a video se postupně rozsynchronizovává, takže čím delší video, tím více zvuk nesedí na obraz 🙈🙄🤯

Fakt obdiv všem z vás, kdo se zabýváte natáčením a střihem, protože zvládnout úplně všechno správně je extrémně náročné, a publikovat mnohdy i několik videí týdně?! To by mě asi odvezli 🙈🤷🏻‍♀️ Dneska si léčím nervy vínem a čokoládou, protože už jsem měla chuť hodit ten počítač z okna.

Máte taky nějakou vtipnou historku z natáčení? 😁
Zobrazit víc... Sledujte můj Instagram

Copyright © 2021 · KlaPi & Více než agentura