Při vyhodnocování komunikace na Facebooku doporučuju sledovat spíše trendy než absolutní čísla, porovnávat, zda vám metriky stoupají nebo klesají a podobně.
Zvlášť v korporacích mívají tendenci tvořit sáhodlouhé Excelové tabulky s reporty, kde musí být u každého lajku napsáno, zda byl organický nebo placený. Bohužel ale tohle od Facebooku zjistit není vůbec jednoduché a při pokusech o takto detailní rozebrání všech čísel nám zpravidla vždycky někde něco málo lítalo. Čas od času také nastane nějaký výpadek, kdy se data neměří vůbec a v Insights je náhle pusto a prázdno.
Kromě toho od podzimu 2016 do léta 2017 vyšlo najevo hned několik různých chyb v metrikách, kdy Facebook náhle zjistil, že cosi kdesi počítal špatně. Tuhle lavinu chyb v metrikách odstartovala aféra s „přifouknutými“ počty zhlédnutí videí. Poté, co agentura Nielsen v návaznosti na tento bug narovnala metriky, aby měřily správně, došlo k tomuto:
Po této „drobné chybě“ odhalil Facebook ještě 4 další bugy, které se týkaly videí, Instantních článků i dosahu. O něco později se pro změnu přišlo na to, že Facebook špatně měřil počty interakcí u živých videopřenosů. No a nakonec v květnu 2017 Facebook některým inzerentům dokonce vracel peníze, protože našel chybu v měření placených prokliků na web.
Možná vás zajímá, co na to Facebook sám, jak se k tomu vyjádřil? Tak vězte, že právníci Facebooku na dost rozhořčené stížnosti inzerentů odpověděli, že „přece Facebook nikdy nikde neslíbil přesné metriky“.
A to je tak v kostce, proč datům z Facebooku radši nevěřím.
P.S.: Jestli si myslíte, že se těmto chybám v datech vyhnete pořízením externího nástroje pro analytiku, jako je například Zoomsphere, Socialbakers apod., tak vězte, že všechny tyhle nástroje berou data přes Facebook API, takže je budou mít úplně stejně cinknutá 😉